Menu Close

Så tränar Gina Johansen för en solo expedition till Sydpolen (och förhoppningsvis slå ett världsrekord)

2021-02-10-114241805_resized_20210711_061154731

Du har gjort en hel del olika äventyr runt om i världen och framför allt på kalla, avlägsna platser som varat väldigt länge som att korsa Baikalsjön, Norge på Langs och Nordkapp till Sverige. Nu siktar du på  att skida solo till sydpolen. Hur kom du på denna idé?

Det är en bra fråga. Jag kom ihåg på Bajkalsjön sa jag till mig själv att jag inte skulle på någon mer långtur ensam, men efter jag kom i mål och stod i duschen började jag genast känna behovet av ett nytt solo projekt. Jag har också sen jag varit liten varit intresserad av avlägsna och lite mer extrema platser, men har aldrig haft tanken att jag själv skulle göra en expedition till Sydpolen utan den idén har växt fram efter jag genomfört de andra äventyren, jag kan ju nämna att i 2018 när jag skidade ensam från Nordkapp till Sverige hade jag en vecka innan start aldrig sovit i ett tält om vintern eller åkt skidor, det var också första gången norr om Stockholm för mig som vid tidpunkten bodde i Australien. Jag trivs bäst på tur tillsammans med någon men gillar att utmana mig själv och dra ensam för då är allt upp till mig, jag måste ur komfortzonen och alla beslut är upp till mig själv.

Just Sydpolen för mig handlar mycket om nyfikenheten hur det är att vara helt ensam under så långtid utan några intryck för hjärnan. Antarktis är väldigt speciellt då det är en vit öken, det är liksom inga hus, träd, stenar eller annat som ger intryck utan större delen är det vitt och en blå himmel liksom. Jag vill också prova mig på det kvinnliga rekordet och där kommer kanske lite av min tävlingsinstinkt in. Det gör också expeditionen lite mer spännande i planeringen och förberedelserna. Hur mycket kan jag pusha kroppen varje dag i över en månad, hur mycket vikt kan jag få ner utrustningen i och energi som jag kan äta utan att behöva stanna upp hela tiden när jag ska äta. Jag måste helt enkelt tänka lite annorlunda tillskillnad från när jag är på vanlig vintertur och tar med mig lite mer lyx i pulkan och inte är så noga med vikten.

Hur tränar du inför denna utmaning?

Just nu följer jag inte ett specifikt träningsupplägg, men har en plan över träningen och pass som jag vill få gjort under en vecka. Jag försöker få in 1–2 träningar per dag och en vilodag i veckan. Allt beroende på hur mycket jag jobbar och andra saker som tar upp tid.

Jag tränar också lite efter årstiderna eftersom jag bor i Finnmark och har fjället utanför dörren och spenderar mycket tid på fjället. Nu har vi precis haft mörke tid här och det är mycket dåligt väder och inte det bästa skidföret. Då blir det mer gym, backintervaller på treadmill och lite lugnare löpturer ute som är ca 6–10 km långa kombinerat med lite skidåkning. När solen är tillbaka och dagarna är lite ljusare blir det fler skidturer och jag bygger på med mer löpning ute eller lite snabbare tempo. När snön börjar smälta på fjället då springer jag nästan bara i terräng, trapplöpning och vandrar en del fram tills snön är tillbaka i Oktober/November.

På gymmet försöker jag träna hela kroppen och lägger mycket vikt på att ha en stark core då det är viktigt som en bas för både löpning, vandring och skidåkning. Med tanken på Sydpolen eller långtur generellt med pulka så är också en stark överkropp viktig, så jag väljer ut övningar där jag tränar olika muskelgrupper och jag har börjat träna med en stake maskin.

Denna tid på året tränar jag också ben på gymmet, det blir mindre när jag börjar springa på fjället och gör mer intervaller i backe och trappor ute.  På gymmet väljer jag många övningar där jag jobbar med ett ben i taget som te x single leg deadlift, step ups på ca 65 cm 10 x 3 på varje ben med vikter i handen, men jag gör också squats och andra övningar. Jag planerar träningen så jag inte gör ett tungt ben pass på kvällen och sen springer backintervaller nästa dag te x. Detta för att få ut mest av mina intervallet och styrkepass. Jag planerar också in turer där jag över ett par dagar ute på skidor eller vandrar/springer så kroppen får vänja sig att köra på med längre aktiviteter efter varandra.

Att dra däck är en vanlig förberedelse när man ska dra pulka och det kommer jag lägga in i träning lite närmare inpå expeditionen.  Man behöver inte de högintensiva passen för att förbereda sig på expeditionen, men jag älskar dom typen av träningspass och det ger mig motivation att anmäla mig på några trailrunning event under sommaren. Jag tänker att träning ska vara kul först och främst. Det handlar inte bara om Sydpolen utan vägen dit.

Här är lite hur en vecka kan se ut just nu:

Måndag: Styrketräning ben, core + löpning

Tisdag: Styrketräning överkropp, core + löpning

Onsdag: Backintervaller + ev ett lätt pass hemma på kvällen med kroppsvikt

Torsdag: Styrketräning överkropp, core.

Fredag: Styrketräning ben + löpning

Lördag: Backintervaller eller om det är väder för fjället blir det längre skidåkning och lätt pass hemma med kroppsvikt.

Söndag: vilodag eller en lätt skidtur på fjället

Jag kommer nu i vinter öka träningsmängden och lägga in stake maskin bland annat. Jag lägger också in en vecka eller ett par lite lättare dagar när jag haft en längre period med hårdare träning. Många gånger styr livet själv detta lite 😊.

Processed with VSCO with preset

Vad tror du kommer bli den största utmaningen med ditt äventyr?

Den största utmaningen är faktiskt att få in sponsorer och finansiera projektet samtidigt som man ska träna och jobbar vid sidan av förberedelserna. Sydpolen hamnar på ca 1 miljon kr, där Antarctic logistics tar ca 750 000 kr för permit, flyg mm. Men under själva expeditionen så är det kylan självklart, dåligt väder och att jag håller mig frisk och utrustningen inte går sönder mer än vad jag själv kan reparera. Om jag får utrustning flyget in till mig under vägen blir inte expeditionen klassad som unsupported och målet är solo och unsupported.

Hur gör du när motivationen sviker för ett träningspass?

Det är många gånger det kan vara tungt att gå ut och träna, speciellt då jag bor på Mageröya i Finnmark och vi ofta har dåligt väder och två månader utan sol (mörkt dygnet runt). Jag brukar tänka att det kommer kännas så mycket bättre efter passet även om jag bara får in ett kortare pass. Man har ju aldrig ångrat ett träningspass liksom.  Jag sätter mig också lite del mål som berg jag vill bestiga, skidturer, trailrunning race och mål i träningen på gymmet så jag har kortsiktiga mål att jobba mot och uppnå. Del mål är viktigt för att hålla fokus och ha kul längst vägen så inte all fokus bara blir på Sydpolen.

Vad gör du för återhämtning?

Både sömn och nutrition är väldigt viktigt för återhämtning. Jag är dålig på att komma mig i säng om kvällen och det är något jag jobbar på att bli bättre då jag märker tydligt om jag har brist på sömn, det blir inte kvalité i vare sig träning eller planeringen av mina projekt.

Nutrition är också så viktigt för både muskelbyggning och återhämtning.  Visst man är väldigt aktiv så kräver kroppen massa energi påfyll. Jag tycker det är viktigt att kolla sina vitaminvärden om man tränar väldigt hårt eller om man känner att man ofta har dåligt med energi.

Återhämtning kan också vara att bara koppla av och göra något helt annat ibland där man kan stänga av huvudet från planering av projekt, träning, mejl och to do listor. Det kan vara att gå ner på den lokala puben och ta mig ett glas vin eller en öl med min sambo och kanske det är någon turist eller någon vi känner där som vi pratar med eller bara sätta sig och läsa en bok hemma.

Jag vinterbadar också ibland eller tar ett varmt bad i jacuzzi för återhämtning då jag har tillgång till det. Det ger både avslappning för muskler och hjärnan. Det är viktigt att man klarar koppla av.

För er som vill följa Ginas äventyr hittar ni henne på Instagram: ginajohansen91

Tycker du detta inlägget var intressant kanske du vill läsa om hur Tim Bogdanov tränar inför att bestiga 8000 meters toppar också. Klicka här!

Gå gärna med i mitt träningscommunity på Facebook för träning inför vandring & äventyr också!