Menu Close

Vecka 2

Den andra veckan av 2023 spenderades i fjällen vilket var superhärligt!

Jag och min partner in crime / fotograf / kollega Olivia Huerta roadtrippade upp till Åre där tre dagars produktion för The North Face väntade. Deras senaste kollektion för toppturer skulle fotograferas så vi gjorde en tur per dag. Den första gick till Mullfjället (det var också Olivias första topptur någonsin – hon har fått följa med på både det enda och andra äventyret sedan vi började jobba tillsammans). Dag två tog vi en sväng upp på Renfjället vilket mest var transportsträcka fram till Vita Renen som tyvärr var stängt, jag hade verkligen laddat för våfflor! Det var också väldigt dålig sikt, som att gå i en mjölkflaska när vi kom upp på fjället. Den tredje turen blev upp på Lillskutan i Åre tillsammans med min vän Alexander Rydén. Vi tog sedan Östra Ravin ned vilket är ett ganska brant åk och det var inte jättemycket snö. Det var mycket sten däremot. Jag repade skidorna ett antal gånger på väg ned.

På kvällarna tränade vi på gymmet på Holiday Club, filmade grejer till mina träningsupplägg och gjorde admin. Sedan lämnade jag Olivia vid tågstationen och åkte vidare till Bydalen där jag hade nästa utbildning på min IML utbildning. Vi hade först två dagar med vår instruktör där vi bland annat tränade på lavinkunskap och att lära ut sådan till andra, att gå på snöskor inkl security on steep terrain, bygga snöankare, bygga emergency bivack och mycket annat. Sedan gjorde vi en planering för vår lilla mini expedition vi skulle göra de kommande dagarna. Trots att det blåste jättemycket så var det helt fantastiskt!

Processed with VSCO with e6 preset

IMG-20230114-WA0087

Vi hade fyra deltagare vi skulle guida där målet var att överleva ett dygn i Svenska fjällen. Det innebar bland annat att göra en planerad snöbivack att sova i samtidigt som vi tog hand om gruppen och gav dem en bra upplevelse. Vi hade också en del navigeringsövningar, både enklare som att ta sig till ett vindskydd på en led på beräknad tid och svårare som att fin navigera i mörker utan sikt till små features på kartan. Våra gäster hade det toppen och jag hade inte kunnat önska en bättre upplevelse. Jag kommer göra ett längre inlägg om kursen inom kort.

Sedan körde vi hem till Stockholm och dagen efter tog jag en välbehövlig vilodag. Jag hade fått in 22 timmars zon 2 träning förra veckan. Dessutom var det min födelsedag så jag firade tillsammans med min man i all enkelhet. Vi gick och åt på min favoritrestaurang Surfers.

Söndagen spenderades först i soffan med att göra träningsupplägg till tre personer. Så kul! En ska göra en glaciärvandring & via ferrata i Chamonix i sommar, en annan ska vandra till Everest basecamp och bestiga Lobuche och den tredje ska bestiga Gran Paradiso och Aconcagua. Sedan ägnade jag resten av dagen åt att se hela Vikings Valhalla säsong ett i sträck. Min vän Frida spelar den kvinnliga huvudrollen i serien så jag ville verkligen titta på den. Hon är grym!

Veckan avslutades med ett benpass på gymmet.