Menu Close

Blog

Follow my adventures around the world – to the top of mountains and life behind the lens.

Read about my adventures Links to other adventures

En weekend i Obertauern

I betalt samarbete med Salzburgerland Jag har varit i Obertauern! En weekend tillsammans med min vän Olivia Huerta och W O W. Obertauern ligger i Österrike och det är den skidort där som får mest snö varje vinter. Det gjorde att när vi kom dit i början av April så fanns det massor med snö…

Mål 2024

Jag älskar att sätta mål och göra planer för framtiden så här kommer mina mål för 2024! Utveckling: Januari: SVELAV Advanced avalanche rescue kurs Februari: International Mountain Leader winter exam June: AMGA Alpine Guide course November: NOLS Wilderness EMT Jag är så taggad på att göra dessa utbildningar för att utvecklas i rollen som guide…

V2A2848-2048x1365

Kom och klättra med mig!

Jag har tänkt mycket på alla som klättrar inomhus som kanske inte provat att klättra ute och som drömmer om att få göra det. Jag har också tänkt på alla som gått en klätterkurs och tagit grönt kort och som har ambitionen att klättra ute men kanske glömt bort hur man gör eller inte har…

Nyhetsbrev

Det har blivit dags att skicka ut nästa nyhetsbrev inom kort och den här gången kan de som får det få vara med och tävla om en 65 L ryggsäck från The North Face technical hike serie, få rabatt på en resa och spännande nyheter & tips. Signa upp här: Subscribe * indicates required Email…

4Q3A2204

Laugavegur Island

Jag är precis hemkommen från att ha guidat en vandringsresa på Island för Topo Travel längs Laugavegur. En vandring som har stått högt upp på min önskelista under många år. Så glad att jag äntligen fick chansen att göra den! Dessutom tillsammans med ett superhärligt gäng! Jag var på Island redan 2007 första gången, som…

Packar för årets första 4000 m topp!

I betalt samarbete med Dometic Idag är det äntligen dags att fortsätta vårt projekt 82 Peaks där vi bestiger alla 4000 meters toppar i Alperna! Planen är att göra en enklare topp först som acklimatisering och vi har siktet inställt på Gran Paradiso. Så vi körde till Pont igår och sov i vanen och vaknade…

Så jobbar jag heltid från min van!

I betalt samarbete med Logitech. De senaste åren har jag helt ändrat min karriär och mitt liv. Jag brukade jobba heltid som fotograf i Stockholm med en stor studio och flera anställda inklusive min egen agent & VD! Men under de senaste fem åren så har det successivt förändrats och idag jobbar jag helt remote,…

1986_s750

Följ med till Alperna i sommar!

Det har blivit två lediga platser på resan jag är med och ordnar till Alperna. Vad sägs om grundkurs i glaciär & alpin klättring. Bestigning av två fina toppar varav en är Gran Paradiso, en av Alpernas 4000 m toppar! Det var faktiskt den första 4000 m topp jag besteg för ett par år sedan.…

1964_s750

Energy management

Jag var som de flesta av er vet nyligen på en expedition i Nepal. Det var min tionde expedition på över 6000 m och förmodligen den expedition då jag var minst fit. Jag kom dit med ett år av ”random exercise” bakom mig. Jag har inte tränat tillräckligt och av alla expeditioner jag någonsin varit…

2113_s750 (2)

Vill du lära dig klättra?

Den 13-14 Maj har jag en grundkurs i klättring i Stockholm tillsammans med auktoriserad instruktör. Lär dig bygga ankare för att kunna klättra utomhus självständigt, firning och ta grönt kort om du inte redan har det! https://topotravel.se/grundkurs-klattring/

De tre principerna för uthållighetsträning

De tre huvudprinciperna för uthållighetsträning är viktiga riktlinjer för alla som vill förbättra sin uthållighet genom fysisk träning. Den första principen, kontinutet, avser behovet av att träna regelbundet och med engagemang under en längre tid. Det innebär att man undviker långa pauser och sporadiska motivationavvikelser, vilket kan motverka framsteg och göra det svårare att bygga…

Photo 2020-06-29, 17 05 02 (1)_red

Expeditionskurs i Stockholm

I helgen höll jag en expeditionskurs tillsammans med IFMGA guide Robert Eriksson i Stockholm där vi tränade deltagarna i tekniska och mentala skills inför kommande äventyr. När man ska iväg på ett äventyr så gynnas man av att så lite som möjligt är helt nytt. Att man mentalt vet att ”det här kan jag” eller…

JPEG_P10602291639308017533

Acklimatisering & hög höjd

Igår höll Martin Zhor en jätteintressant föreläsning om acklimatisering och hög höjd för de som har mitt träningsupplägg. En av de viktigaste sakerna vi tog med oss ifrån detta var vad som händer i kroppen när vi befinner oss på hög höjd men också hur vår prestationsförmåga förändras till det sämre. När vi är uppe…

_V2A1601

Mountain Fit i Göteborg & Malmö

Så kul: Den 13 Mars så kör jag ned mot Alperna och längs vägen kommer jag stanna i Göteborg och Malmö och hålla i varsitt Mountain Fit pass i de olika städerna! Passen är gratis och alla är välkomna. Gå med i mitt träningscommunity på Facebook för alla detaljerna!