Menu Close

En weekend i Obertauern

I betalt samarbete med Salzburgerland

Jag har varit i Obertauern! En weekend tillsammans med min vän Olivia Huerta och W O W. Obertauern ligger i Österrike och det är den skidort där som får mest snö varje vinter. Det gjorde att när vi kom dit i början av April så fanns det massor med snö och perfekta förhållanden för vårskidåkning!

Vi reste till Munchen och tog tåget till Obertauern men det går också att resa till Salzburg för att smidigt komma dit. Här ligger Obertauern:

Screenshot 2024-04-17 at 16.30.20

När vi kom fram på eftermiddagen checkade vi in på Hotell Enzian som var helt fantastiskt! Det är ett hotell endast för vuxna med superskön vibe, co-working space och tre restauranger, vårt mål var att prova dem alla under helgen! Vi var superhungriga så vi beställde en Kaiserschmarrn (som är en lokal delikatess i Sydtyrolen) från baren och sedan körde vi ett träningspass på gymmet och chillade i deras SPA innan vi åt middag på den Mexikanska restaurangen. Supergott!

Fun fact: Alla hotell i Obertauern har ski in / ski out! Så bekvämt.

548A0400

Väl utvilade efter en god natts sömn vaknade vi dagen efter och åt frukost. Det är ett coolt koncept: Man får äta frukost hur många gånger man vill fram till kl 13:00 på hotellet. Jag har faktiskt aldrig sett det tidigare men vilken grej! Dessutom fanns det hur mycket som helst att välja på.

Efter frukosten var vi redo att bege oss ut i backarna! Vanligtvis i Alperna är det någon form av lift upp till backarna där det blir superlånga köer men här i Obertauern så finns det 11 entry-points till skidsystemet så vi stod aldrig i liftkö. Det var helt perfekta vårskidåknings förhållanden och massor med ospårad offpist bredvid backarna. Jag satt från liften och spanade på olika linjer och vi varvade sedan att åka i pisten och bredvid pisten.

När det var dags för lunch så åt vi på Kings Alm som ligger mitt i backen. Det finns många restauranger ute i backarna och alla har en skön vibe med stora uteserveringar & fantastisk utsikt!

Efter lunchen fortsatte vi åka skidor hela dagen. Det var så himla härligt i solen!

När vi kom tillbaks till hotellet tog vi en snabb nap innan det var dags att prova nästa restaurang: Den lokala Österrikiska restaurangen!

Jag vet att man kanske borde tagit wienerschnitzel eftersom det är en klassisk lokal rätt men jag var så sugen på lax och den här laxpastan smälte i munnen!

Alla frågade oss hela tiden om vi skulle gå ut och festa på kvällen sedan. Men alltså jag är 40+ nu, jag behöver mina 8 timmars sömn och jag har inte tid / lust att vara bakis heller så det blev inget party för oss utan istället en mysig kväll i sängen med Netflix och snacks för att kunna gå upp tidigt och åka skidor nästa dag också!

Det var dock dags för oss att testa något nytt nästa dag: Snowbikes!

Varken jag eller Olivia hade provat det tidigare men vi mötte upp en instruktör från skidskolan som gav oss en kurs u hur det fungerade. Det var faktiskt väldigt enkelt att lära sig och sedan gled vi omkring på snowbikes hela förmiddagen. Ett nytt roligt sätt att ha kul på snö i backen!

IMG_9653 IMG_9654 IMG_9612

Vår instruktör var också en superduktig skidåkare så efter lunch bytte vi till skidor och fick några tekniktips för vår skidåkning innan det var dags för honom att göra den årliga snowbike tävlingen de har i Obertauern.

På kvällen sedan hade vi en helt otrolig upplevelse och åt den bästa sushin ever (i Österrike!?) på restaurangen på hotellet! Ägaren är tydligen sushi master och vi satt vid baren och fick sushin handgjord framöver våra ögon samtidigt som kockarna berättade om råvarorna, japanska matlagningstraditioner och andra historier. Det var sådär genuint och härligt som man drömmer om. Det var 10/10!

Trots att vi var ganska mätta delade vi på en ramen också bara för vi var tvungna att prova den. Den var magisk.

Sedan på kvällen var det fest på hotellet med musiker. Det verkar överlag som folk i Österrike håller igång ganska sent. Men vi var peppade på att maxa sista dagen så vi kikade en stund på uppträdandet men gick sedan för att sova.

Sista dagen ville vi passa på att utforska delar av skidsystemet där vi inte varit ännu. Obertauern ligger på 1740 m höjd vilket också gör den till Österrikes högst belägna skidort. Det finns pister och åkning i alla väderstreck vilket gör att man kan tajma åken med solen på vårkanten.

IMG_0753 IMG_0050 IMG_0072

Obertauern – vilket fantastiskt ställe! Jag älskade vår vistelse här och hoppas verkligen att få komma tillbaka igen för det var helt fantastiskt!